3 onderwijsniveaus luiden samen productiefase in op Work in Progress events

De campus van PXL-Education in Hasselt en het Industrial Design Center van Howest in Kortrijk werden voor één dag omgetoverd tot  MyMachine fabriek!

Een 200-tal jongeren van verschillende generaties en onderwijsniveaus kwamen op beide locaties samen om te experimenteren, van elkaar te leren en elkaar te inspireren onder het motto: ‘Samen kunnen we hét beter maken!’

Studenten presenteerden hun eerste principsmaquettes. Leerlingen van het lager gaven hen eerlijke feedback en ontroerende complimenten. Samen met de jongeren uit het middelbaar werd de productieaanpak besproken.

Daarna exploreerden de kinderen allerhande STEAM principes van hun droommachines onder begeleiding van de studenten en scholieren: elektriciteit maken met het fruit uit de ‘droomboom’ en zo zelf de lichtjes in de boom activeren. Of nepwondes maken met bioplastic zodat de ‘verpleegstermachine’ te hulp kan snellen. Met Arduino leren werken om je knuffel later aan de praat te krijgen in de knuffelpraatmachine, spelen met het mechanisme van overbrenging, verschillende onderdelen leren assembleren tot een geheel en tussendoor even stoom afblazen tijdens tikkertje stopcontact.
Een mooie combinatie tussen ‘denken, doen, co-creëren en een goeie portie fun!

En terwijl hun leerlingen in goede handen waren bood MyMachine de leerkrachten een spoedcursus creativiteit aan van de Howest onderzoeksgroep Innowiz. Deze konden ze meteen toepassen in een concrete MyMachine opdracht.

Het was een hele uitdaging om alle leerlingen over de generaties heen als individu maar ook als groep even actief te betrekken.  Ook wij hebben als organisatie veel bijgeleerd!
Zo is het startschot van de productiefase ingeluid: de makers van het secundair onderwijs starten met de bouw van (een deel van) de echte werkende prototypes in samenwerking met de hogeschoolstudenten.