Droommachine van de maand: Roberto III de emotiebot

In MyMachine merken we de laatste jaren dat er veel emotiemachines worden bedacht. Niet verwonderlijk want emoties spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven en hebben een grote invloed op ons welzijn, onze relaties en ons vermogen om te leren en te presteren.

Ook de leerlingen van de bovenbouw van buitengewoon basisonderwijs Dominiek Savio in Roeselare bedachten een emotiemachine en hebben er zo meteen een nieuwe klasgenoot bij: Roberto III De Emotiebot. Deze emotiemachine helpt de leerlingen om hun emoties te herkennen en te uiten en draagt bij tot het creëren van een positieve en ondersteunende leeromgeving.

Momenteel wordt Roberto tot leven gewe(r)kt in de ateliers van buitengewoon secundaire school Onze Jeugd in Roeselare!


Stap 1: IDEE (lager onderwijs)

We willen een machine die ervoor zorgt dat iedereen in de klas kan zien hoe we ons voelen en die ons weer een goed gevoel kan geven.

Stap 2: ONTWERP (hoger onderwijs)

Een emotiemachine die verbale en non-verbale tools omvat die leerlingen kunnen gebruiken om hun emoties te uiten, te reguleren en te delen met hun klasgenoten en leerkrachten.

Stap 3: WERKEND PROTOTYPE (technisch secundair onderwijs)


Roberto III de Emotiebot is een trouwe hulp in de klas en helpt de leerlingen met hun emoties op verbaal en non-verbaal gebied.
Voel je je verdrietig? Dan draai je deze gezichtsuitdrukking van Roberto naar je toe. Meteen krijgen de klasgenoten en de leerkracht de kleurcode van deze emotie te zien.

De non-verbale tools bestaan o.a. visuele en tactiele hulpmiddelen zoals een familiefoto die je op dé magnetisch stalen buik van Roberto kan hangen of een handverwarmer in zijn jas. De verbale tools zijn dan de troostende muziek of woorden van Roberto.

Zo helpt de emotiebot de leerlingen om hun emoties te herkennen en te uiten en draagt bij tot het creëren van een positieve en ondersteunende leeromgeving.

Maak kennis met het concept van Roberto III de Emotiebot via deze one minute presentatievideo van de studenten en het maakproces eronder:

 

Uitvinders: Buitengewoon basisonderwijs Dominiek Savio in Roeselare – Bovenbouw
Ontwerpers: Jana Windels en Mathias Vanhecke, 3de jaars Howest bachelor Industrieel productontwerpen, Lore Roets en Bauke Vanhoutte – 3de jaar Howest bachelor Ergotherapie, Jorik Devreese, 3de jaar Howest bachelor Multimedia en Creatieve Technologie en Chloë Boudry, 3de jaar Howest bachelor Communicatie Management
Makers: Onze Jeugd in Roeselare

Roberto III de emotiebot